27 november 2014

September 2014 - Piratenpakjes deel 2

En ook voor de kleine man zou ik een pakje maken. dat ging grotendeels op de al in deel 1 beschreven manier.  maar voor deze babyknul zou ik vet hippe 17e eeuwse gespschoen-slofjes maken. In de haast werden het twee linker, maar hij loopt toch nog niet dus daar had ie niet echt last van.

Dit jasje heb ik met klitteband vast gezet. mijn fout was dat ik het klitteband te dicht op de naad wilde hebben, dat was met keren (en naaien) nogal lastig.


Bij het broekje heb ik in de haast het tunnelkoordje de verkeerde kant om vastgenaaid, ik dacht er te veel over na en toen deed ik het alsnog fout. Haastige spoed is zelden goed, dat blijkt wel weer... Gelukkig zat de jas er nog overheen, dus eenmaal aan was dat niet te zien.


Deze voering en korte broek kwam van een bruin overhemd.


JAS
Met klitteband
Met klitteband
Ik kwam er bij het naaien met klitteband achter dat binnen en buitenkant allebei op dezelfde kant komen en dan past het, want linksbuiten is rechtsbinnen. Ofzo. In ieder geval deed ik dat dus lekker wél goed!

Vastspelden, naaien, keren
Jas
De knopen zitten hier dus ook voor de sier op. Omdat de stof wat stug is, en zo'n babyman nog niet echt goed meewerkt met aankleden, had ik beter de mouwen iets ruimer kunnen maken. het paste, maar dan ook maar net. Gelukkig hoefde het maar 1x aan...


BROEK
Broekje

SLOFFEN

Onderdelen piratenschoen
Flap aan zool
zijstukken en voorflap vast
Alles vast, nu keren
Trek de voet van je kind over op papier. knip dit nu mooi ovaal uit, beetje ruimer dan getekend.  meet de omtrek even, dan weet je hoeveel je van de rest nodig hebt. Ik heb 2 zijdelen, een voorflap en een zijflap (voor de sluiting. eerst zet je de zijflap aan de zool. Deze gaat dus straks helemaal buitenom. Daarna zet je de achterkant en de voorkant vast van de zijdelen en de voorflap. Als dit vastzit, naai je dit ook aan de zool. De zijflaf even naar binnen houden, keren en klaar. Bijna dan. Voor de gesp knip je een mooi vierkant, iets breder dan de breedte van de zijflap. hier knip je twee gleufjes in. Dan schijf je de 'gesp'om de zijflap. vast zetten met een stukje kleef klitteband. Klaar.
'Gesp'
'Gesp' om de flap









Twee slofjes


EINDRESULTAAT

Pakje 'aan de pop'




Geen opmerkingen:

Een reactie posten