11 november 2014

Augustus 2014 - Grote strandcape

Ja dan krijg je de vraag om voor een volwassene een strandcape te maken. Wat, hoe? Nooit bij stil gestaan dat dat ook kon... 

Om te beginnen heb ik 3 handdoeken gekocht: twee van 140x70 cm en een van 100x50 cm.


De twee grote handdoeken heb ik aan de korte kant aan elkaar gezet. Vervolgens heb ik een halsopening geknipt en omgeslingerd. De halsopening is een beetje ovaal, een klein stuk aan de wat de achterkant wordt en een wat grotere ronding aan wat de voorkant zal worden.

Daarna heb ik de kleine handdoek in de breedte dubbelgevouwen en er een halfrond stuk af geknipt. Dit is de bovenkant van de capuchon. Deze opening heb ik dichtgenaaid en omgeslingerd. Daarna heb ik aan de onderzijde een schuin stuk afgeknipt om de capuchon beter te laten passen. Vervolgens heb ik het capuchondeel opengevouwen en de onderzijde omgeslingerd.

Het lijkt misschien een beetje overdreven om alles om te slingeren, maar als je met badstof werkt zal het enorm schelen in hoeveel pluis er daarna door de rest van het huis zwerft. Dus doe jezelf een lol, vooral omslingeren!

Voor het vastzetten van de capuchon aan de hals zoek je het midden van de nekopening en het midden van de onderzijde van het capuchondeel. Speld en/of rijg dat vast, naai vast. Let op! goede kanten op elkaar!

Dit is al het meeste werk, en dat is dus klaar, hoera!
Voor de mouwopening is het even proberen wat je een fijne ruimte vind, bij mij kwam het uit op ca. 35-40 cm. Markeer en naai de zijkanten dicht (dus niet dat stuk armsgat). Probeer de cape aan en haal eventueel nog wat lengte van de onderkant af. 

Voor het mooi heb ik de einden nog afgewerkt met bias.

eindresultaat


Geen opmerkingen:

Een reactie posten