27 mei 2014

April 2014 - Walvisknuffel

Omdat ik toch een zooi badstof over had wilde ik graag eens proberen een knuffel te maken. Het moest natuurlijk als het even mogelijk was  ook nog een beetje bij de piraten passen… Na enig speurwerk vond ik een handleiding van een leuke walvisknuffel van de hand van twee emmerkes waterHet patroon zelf staat hier.

Het is een erg duidelijke handleiding en eerlijk is eerlijk: als de stof eenmaal geknipt is zit het hele ding zo in elkaar. Zelf heb ik er nog een draai aan gegeven door er een muziekdoosje in te stoppen, waarbij ik een gat in de onderkant moest maken voor het koordje.

Nadat ik de onderzijde had uitgeknipt heb ik met strijkvlieseline (aan de verkeerde kant van de stof) een andere lap in het midden er tegenaan ‘geplakt’.  Dan is de stof rond het gat mooi stevig voor het dichtnaaien en kan er wat aan gesjord worden bij het aantrekken van het koordje om het doosje te laten spelen.

Daarna heb ik alle delen van de knuffel aan elkaar genaaid. Pas toen ik bij het vullen van de knuffel was aanbeland heb ik met mijn schaar een gat geknipt van ca. 1,5 cm in het midden van de buik. Vervolgens  heb ik de knuffel gevuld, het doosje er in gestopt en de knuffel verder opgevuld. Toen de  knuffel aan de voorkant met de hand dicht gestikt. Als laatste heb ik het gat om het koordje heen met de hand dicht gestikt.

In de originele beschrijving staat dat de opening om te keren ergens tussen een staart en een buikvin zit, op heb gekozen voor de ‘mond’ omdat ik anders het muziekdoosje er niet in zou krijgen. Whatever works zullen we maar zeggen.


nog zonder vulling
nog zonder oogjes
Verder ben ik nog dwars geweest door de oogjes pas aan te brengen toen het beest af was, in plaats van deze er bij het begin al op te naaien. Ik wilde eerst zien hoe het beessie er uit zou zien en dan de oogjes er zo recht mogelijk op zetten…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten