31 oktober 2013

Oktober 2013 - Verhipte broek

Het leuke van kleine kinderen is dat ze héél, héél snel groeien. Ja. En dat je dus bijna continu kleren voor ze aan het kopen/maken bent. In dit geval had ik een nog nauwelijks versleten spijkerbroekje en ben maar eens aan de slag gegaan om daar de pijpen wat van te verlengen. Het zelfde spijkerbroekje waar ik eerder al eens een riem voor maakte.

Eerst heb ik de zoom helemaal los gehaald. Daarna een leuke stof op maat geknipt voor de broekspijpen (omtrek van de broekspijp en hoe veel langer wil je ze hebben + 2 cm naadextra aan beide kanten). Toen heb ik met de lockmachine de zijkanten van het extra stuk dichtgemaakt en aan de onderkant van de broekspijp vast gezet. Vervolgens kwam ik erachter dat ik eigenlijk ook nog een nette afwerking aan de binnenzijde wilde hebben, mocht ik het broekspijpje even willen omslaan. 


Dus toen nog een stukje stof onderaan het extra stuk vast gezet (2 strookjes bais). Om dit aan de onderzijde netjes op elkaar te krijgen heb ik de stof gestreken en met vlieseline geplakt.


Om het geheel wat beter bij elkaar te laten passen (de hele broek dus) heb ik de achterzakken ook versierd met een stukje van dezelfde stof. Deze heb ik eerst op maat vastgespeld en daarna met de hand met een kleine kruissteek aan de zak vastgemaakt. Op de naaimachine zou het niet gaan lukken want dan zou ik door te veel lagen denim heen moeten en dat trekt het beestje niet. Arm ding. 

Ook voor de nette afwerking van de broekspijpen heb ik na het vastnaaien en omslaan en vastplakken van de zoom gekozen voor een klein kruissteekje om de stof verder vast te zetten. Misschien iets meer werk, maar wel netter omdat je dan niet door de stof aan de andere zijde heen stikt en het dus wat meer 'onzichtbaar' lijkt, qua stiksel. En het kan geruisloos als je 's avonds tv zit te kijken, terwijl een ratelende machine eventuele andere huisgenoten danig kan storen. Iedereen blij.

En zo is het dan geworden. Ik heb er ook nog een riem bij gemaakt want hij is nog steeds een beetje ruim (en ja, op deze foto zitten de spelden er nog in, maar het gaat ff om het idee). Heel toevallig zag ik vandaag deze blog voorbij komen. Zo heb ik het dus niet gedaan, maar het is misschien nog wel een makkelijkere manier om een broek te verlengen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten