31 oktober 2013

Oktober 2013 - Paddenstoel applicatie

In maart maakte ik een rokje met roezels. Dat was zoals gemeld eerst wat aan de grote kant, maar nu past ze er aardig in. Maar wat trek je er dan bij aan? Er zijn een paar shirts die er wel bij passen, maar ik had nog een effen donkerblauw shirt met lange mouwen in de juiste maat liggen waar ik ook wat mee wilde doen. En nu overal de paddenstoelen tevoorschijn komen was de keuze snel gemaakt: een paddenstoel.

Bij het rokje heb ik twee rode stofjes gebruikt: een met grote hartjes en een met kleine hartjes. Voor dit shirt leek me de kleine hartjes het mooiste, omdat er dan lekker veel stippen op de paddenstoel staan. Toen moest ik nog op zoek naar een stukje wit voor het steeltje. Hiervoor heb ik een stukje gordijnstof gebruikt (Ikea, couponnetjesbak, 1 euro).

Vervolgens heb ik eerst een stukje vlieseline op de stoffen geplakt. Daarna heb ik freestyle vormen uitgeknipt en deze op de ondergrond vast gestreken.. Als je dat nou niet durft kun je ook na het aan een zijde vast strijken van de vlieseline er een vorm op tekenen (overtrekken van een voorbeeld) dan uitknippen en op de ondergrond vast strijken. Eigenlijk zit het dan al goed vast en zal het ook niet gaan rafelen (heb ik mij laten vertellen) maar ik vond het eigenlijk wel zo mooi om er nog even een zigzagje omheen te zetten.

Dit gaat super makkelijk omdat je stoffen toch niet meer gaan verschuiven (dit in tegenstelling wanneer je een stoffen los op elkaar hebt met spelden). Wil je het echt mooi glad en strak krijgen, speld dan een stuk papier aan de onderzijde van je stof (die zie je dus niet als je gaat naaien). Hiervoor kun je een stuk bakpapier, krant of een bladzijde uit een tijdschrift gebruiken. Ik gebruik hiervoor geen patroonpapier, dat is net iets te dun en geeft dus nog steeds mee en gaat je stof misschien toch bobbelen. Om de rand mooi 'vol' te krijgen kun je er voor kiezen twee keer rond te gaan.

Toen ik klaar was met zigzaggen zag het er uit als een keurige paddenstoel. En aan de achterkant zag het er zo uit (rechter foto). Vooral bij het rode stiksel kun je nog wat wit papier zien doorschemeren. Dit gaat er met verloop van tijd in de was wel uit en aan de voorkant zie je er niets van. De dame vond het allemaal prachtig om aan te hebben toen ik het af had en haar aan hees. Ik heb de rest van de dag van 'Kabouter Spillebeen' moeten zingen...

                                           

Geen opmerkingen:

Een reactie posten